Saturday, 23 July 2011

ကဗ်ာ ၏ Rhythm

created the doc: "ကဗ်ာ ၏ Rhythm "
Harry Lwin created the doc: "ကဗ်ာ ၏ Rhythm "

ဂီတရဲ႕ ရစ္သမ္ နဲ႕ ကဗ်ာရဲ႕ ရစ္သမ္ မတူပါဘူး။

ဂီတ၏ ရစ္သမ္

ဂီတမွာ Rhythm ဆိုတာ အသံေတြရဲ႕ အတိုအရွည္ (အသံရွိန္) နဲ႕ သူတုိ႕ကို ေနရာခ်ထားပံုကို ဆုိလိုပါတယ္။ ဥပမာ ဒိုေရမီဖာ နဲ႕ ေရးျပရရင္ (International notes နဲ႕ေရးရင္ ပိုရွင္းပါတယ္ .. ဒါေပမဲ့ ဒီမွာက်ေတာ့ တင္လုိ႕မရလို႕ 1234 နဲ႕ပဲ ေရးျပရပါတယ္) ....

| 1 12 3 1 | 2 32 1 - ||

| 11 23 - 1| 23 02 01-||

အေပၚက ဥပမာ ၂-ခုမွာ ဘားတဘားခ်င္းမွာရွိတဲ့ အလံုးေတြ အကုန္တူပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေနရာေတြ မတူပါဘူး။ အသံရွိန္မတူပါဘူး ... တနည္းအားျဖင့္ Rhythm မတူပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ တီးၾကည့္လုိက္ရင္ ထြက္လာတဲ့ အသံက ကြာသြားပါတယ္။ အဲဒါဟာ Rhythm ကြာသြားလို႕ပါ။

ကဗ်ာ၏ ရစ္သမ္

ကဗ်ာမွာ ရစ္သမ္ ဆိုတာ အသံကို ေျပာတာပါ ... ကာရန္မပါဘဲ ကဗ်ာျဖစ္ေပမဲ့ ရစ္သမ္ မပါရင္ေတာ့ ကဗ်ာ မျဖစ္ေတာ့ဘူးလို႕ အေျခခံအားျဖင့္ ဆုိႏိုင္ပါတယ္ ... (အခုေနာက္ပိုင္း ေပၚတဲ့ Prose poem ေတြကိုေတာ့ က်ေနာ္ ေလ့လာၾကည့္ေနဆဲပဲ ရွိပါေသးတယ္) ... ဥပမာေလးတခုေလာက္ၾကည့္ပါ ...

ထံုးမတိမ္၊

ငံုးအိမ္က်ဴလ သို႕

တူမွ် စံႏိႈင္း။

ထပ္တညီ၊

ကပၸ႒ီ တင္ထုိက္တဲ့၊

ယဥ္သိုက္ဝင္ သည္ေမႏွင့္ရယ္၊

ငါးဆင့္သမိုင္း။

ဦးပုည ရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ ေဒြးခ်ိဳးေလးပါ ... ဒါကို က်ေနာ္ ဒီလို ျပင္ေရးပါမယ္ ...

ထံုးတူျပ၊

ငံုး က်ဴ လ အိမ္ သို႕

မွ်ခ်ိန္ၾကည့္ခ်င္။

ထပ္တညီ၊

ကပၸ႒ီ တင္ထုိက္တဲ့၊

ယဥ္သိုက္ဝင္ သည္ေမႏွင့္ရယ္၊

ငါးဆင့္ရာဇဝင္။

ဖတ္ရတာ ဘယ္လိုမ်ား ေနပါသလဲ ... အသံထြက္ၿပီး ဖတ္ၾကည့္ပါ ... မူလကဗ်ာနဲ႕ ဘာေတြ ကြာသြားပါသလဲ ...

တကယ္ေတာ့ က်ေနာ္ျပန္ေရးလိုက္တဲ့ ဒီကဗ်ာမွာ ကာရန္လံုးဝ ကိုက္ပါတယ္ ... ကာရန္ စံနစ္မွာ အဆင့္အျမင့္ဆံုးလို႕ ေျပာလို႕ရတဲ့ နေဘေတာင္ ထည့္ထားပါေသးတယ္ ...ကာရန္စည္းမ်ဥ္းအရ လံုးဝ မမွားပါဘူး ... အဓိပၸာယ္လည္း မေျပာင္းပါဘူး ...

ဒါေပမဲ့ ဖတ္ရတာ မေခ်ာဘူး ... ေထာင့္ေနတယ္ မဟုတ္လား ...

အဲဒါ အသံ ေၾကာင့္ပါ ... တနည္းအားျဖင့္ ရစ္သမ္ေၾကာင့္ပါ ... ရစ္သမ္ လံုးဝ လဲြေနပါတယ္ ....

ဘယ္လိုလဲြေနသလဲ ဆုိတာ သိဖုိ႕က ကဗ်ာရဲ႕ Rhythm အေၾကာင္းကို သိရပါမယ္။ အေသးစိတ္ ေျပာျပပါ့မယ္ ...

ကဗ်ာမွာ Rhythm ဆိုတာ အသံကို ေျပာတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ Rhythm ကိုနားလည္ဖို႕ အသံကိုနားလည္ရပါမယ္ ... ျမန္မာကဗ်ာေတြမွာ ကာရန္ ၆၄-ပါးရွိပါတယ္ ... အဲဒီကာရန္ ၆၄-ပါးကို တက္သံ၊ သက္သံ၊ နိမ့္သံ၊ တုိင္သံ ဆိုၿပီး အသံေလးမ်ိဳး ခဲြထားပါတယ္။

ဒီအသံေတြကိုမွ ဂ႐ုသံ (ေလးေလးလံလံ ေႏွးကန္ျပင္းတဲြ အ႐ွည္ဆဲြ ႐ြတ္ဖတ္ရတဲ့ အသံ) နဲ႔ လဟုသံ (ေပါ့ေပါ့ျမန္ျမန္ မေႏွးကန္ဘဲ သံမွန္ျဖင့္ဆိုရေသာ အသံ) ဆိုၿပီး ျပန္ခဲြထားပါတယ္။

ဒီေတာ့ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ မွတ္ရင္ ဂ႐ုသံ နဲ႕ လဟု သံ ဆုိၿပီးပဲ အလြယ္မွတ္ထားလိုက္ပါ ... (အေသးစိတ္ သိခ်င္ရင္ေတာ့ ျမန္မာကဗ်ာဆိုတာ ဂ်ိဳနဲ႕လား(၂) http://harrylwin.blogspot.com/2008/08/blog-post_27.html ဆိုတဲ့ ပို႕စ္မွာ သြားဖတ္ႏိုင္ပါတယ္)

အဲဒီေတာ့ အသံေလးမ်ိဳးကို ဂရု၊ လဟု ခဲြလိုက္ရင္ တက္သံ (၁၈)ပါး ဟာ ဂ႐ုသံေတြျဖစ္ၿပီးေတာ့ က်န္တဲ့အသံေတြဟာ လဟုသံ ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

၁။ တက္သံ (၁၈) ပါး - ဂ႐ု

၂။ သက္သံ (၁၈) ပါး - လဟု

၃။ နိမ့္သံ (၁၈) ပါး - လဟု

၄။ တိုင္သံ (၁၀) ပါး - လဟု

လဟုသံ ဆုိတာ -

(က) ေအာက္ျမစ္ပါတဲ့အသံ နဲ႕ ေအာက္ျမစ္မပါေပမယ့္ ပါသလိုဘဲ ဆိုရတဲ့အသံေတြ ... ဥပမာ အ၊ အာ့၊ (သက္သံ)

(ခ) ဝစၥေပါက္ပါတဲ့အသံေတြ (နိမ့္သံ)၊

(ဂ) ကသတ္၊ စသတ္၊ တသတ္ နဲ႔ ပသတ္ ဆုိတဲ့ အသတ္ေလးမ်ိဳးပါတဲ့ အသံေတြ (တိုင္သံ) ျဖစ္ပါတယ္။ အလြယ္တကူ မွတ္ခ်င္ရင္ 'ကြမ္းစားတတ္ၿပီ' လို႔ အသတ္ေလးခုကို မွတ္ထားႏိုင္ပါတယ္။ 'က၊ စ၊ တ၊ ပ' ဆုိတဲ့ အေပၚမွာ အသတ္တင္လုိက္ ရင္ တုိင္သံျဖစ္သြားပါတယ္။ တုိင္သံ ဟာ အသံျမွင့္လို႕၊ ႏွိမ့္လို႕မရပါဘူး ... အပ္၊ အက္၊ ေအာက္၊ အိပ္၊ အုတ္ .. စတဲ့ အသံေတြပါ။

ဂ႐ုသံ ကေတာ့ လဟုသံမွာ မပါဘဲ က်န္ေနတဲ့ တက္သံ ေတြပါပဲ။ အာ၊ အီ၊ အူ၊ ေအ၊ ေအာ္၊ အင္၊ အန္ အစရွိသျဖင့္ ေအာက္ျမစ္လဲမပါ၊ ဝစၥေပါက္လည္းမပါ၊ 'က၊ စ၊ တ၊ ပ' ဆိုတဲ့ အသတ္ေလးမ်ိဳးလည္း မပါ တဲ့အသံေတြျဖစ္ပါတယ္။

ဒါဆို ဂ႐ု၊ လဟု ကို အၾကမ္းဖ်ဥ္းသိေလာက္ပါၿပီ။

က်ေနာ္ ျပန္ေရးထားတဲ့ အေပၚက ေဒြးခ်ိဳးေလးဟာ ျမန္မာ အခ်ိဳးကဗ်ာေတြထဲမွာ ပါပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အသံဘယ္လိုမွား ေနလဲ ဆိုတာ သိဖို႕ ျမန္မာအခ်ိဳးကဗ်ာေတြမွာ ဘယ္လို အသံကိုယူသလဲ ဆုိတာ ၾကည့္ရပါမယ္ ... တကယ္ေတာ့ အခ်ိဳးကဗ်ာေတြဟာ သီခ်င္း (ေတး) အမ်ိဳးအစားထဲမွာ ပါပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အသံဟာ အေရးႀကီးပါတယ္။ ကာရန္မွန္ေပမဲ့ အသံမမွန္ရင္ ကဗ်ာ ပ်က္ပါတယ္။

ဆက္ပါဦးမယ္ ...

ဟယ္ရီ



No comments:

Post a Comment